Az önkormányzati adóhatóság nagy tömegben kézbesÃt iratokat (határozat, értesÃtés, adószámla kivonat, végzés, stb.) az adózónak, illetve a képviselÅ‘nek. A kézbesÃtés történhet posta, kézbesÃtÅ‘ által (jellemzÅ‘en a magánszemélyek részére), vagy az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben (továbbiakban: Eüsztv.) meghatározott elektronikus úton (amennyiben a magánszemély kéri az elektronikus kapcsolattartásra vonatkozó igényét, illetve kötelezÅ‘en a vállalkozások, egyéni vállalkozók részére)
Tájékoztatjuk, hogy 2024-ben a postai vagy kézbesÃtÅ‘ által eljuttatott adószámla értesÃtÅ‘k egy alkalommal kerülnek kiküldésre (tehát a második félévben nem lesz újabb értesÃtÅ‘ kiküldés, csak az elektronikus kapcsolattartásra kötelezett ügyfeleknek)! Kérjük, hogy a csatolt csekkeket Å‘rizze meg és azokat legkésÅ‘bb az adószámlán feltűntetett határidÅ‘ben fizesse be!
Az ügyfél/adózó nevében az önkormányzati adóhatóság előtt állandó meghatalmazott és szervezeti képviselő (a továbbiakban együtt: állandó meghatalmazott) is eljárhat, azonban ennek előfeltétele, hogy a meghatalmazott képviseleti jogosultságát az önkormányzati adóhatósághoz bejelentsék. Fontos azt is tudni, hogy a képviselet megszűnését is be kell jelenteni! (Aki köteles az adóhatósággal elektronikusan kapcsolatot tartani, az a bejelentést is csak elektronikusan teheti meg.)
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (továbbiakban: Air) 79.§-a értelmében az adóhatósági iratot a meghatalmazott képviselÅ‘vel rendelkezÅ‘ adózó (jellemzÅ‘en a cégek, egyéni vállalkozók, Å‘stermelÅ‘k) esetében a képviselÅ‘nek kell kézbesÃteni hivatalos iratként vagy az Eüsztv-ben meghatározott elektronikus úton. Javasoljuk, hogy vizsgálják felül, aktualizálják a Hivatalhoz bejelentett képviselÅ‘k személyét!
A kézbesÃtés szabályai kiemelkedÅ‘en fontosak az adóigazgatási munkafolyamatokban, mivel sok joghatás (például adófizetésre vonatkozó határozat, adójóváÃrás), vagy egyes bÃrságok elÅ‘Ãrása is ehhez kapcsolódhat.
Az adóigazgatási eljárásokban a meghatalmazáson alapuló képviselet állandó vagy eseti képviselet lehet. Meghatalmazást elektronikusan az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozó ügyben az Eüsztv. szerinti elektronikus ügyintézést biztosÃtó információs rendszeren keresztül lehet megtenni.
Az állami adó- és vámhatóság az erre a célra rendszeresÃtett elektronikus űrlapon fogadja az önkormányzati adóhatóság elÅ‘tt helyi iparűzési adóügyben eljárni jogosult állandó meghatalmazottra vonatkozó bejelentést.
A képviseleti jog keletkezése és megszűnése az önkormányzati adóhatósággal szemben az adóhatósághoz történő bejelentés beérkezésétől, valamint az állami adó- és vámhatóság által működtetett elektronikus felületen adott állandó meghatalmazás esetén a jognyilatkozat megtételétől hatályos, azzal, hogy a képviseleti jog megszűnésének bejelentése napján a meghatalmazottat még az adóhatósági iratok átvételére jogosult személynek kell tekinteni.
Nem járhat el meghatalmazottként az adóhatóság elÅ‘tti eljárásban az eltiltás hatálya alatt az a természetes személy, akit a cégbÃróság vagy a bÃróság jogerÅ‘sen eltiltott a vezetÅ‘ tisztségviselÅ‘i tisztség gyakorlásától.
Szarvasi Polgármesteri Hivatal
Adócsoport